четвртак, 21. јануар 2016.
ДЕЧИЈА ЕКОЛОШКА ЕМИСИЈА "ПИТАМ СЕ ПИТАМ СЕ"
ЈАВНА
МЕДИЈСКА УСТАНОВА „РАДИО ТЕЛЕВИЗИЈА ВОЈВОДИНЕ“, Програм за децу имладе, емитује полусатну дечију еколошку емисије
ПИТАМ СЕ, ПИТАМ СЕ сваке суботе на Првом програму РТВ ВОЈВОДИНА.
„ПИТАМ
СЕ, ПИТАМ СЕ...“ је дечија емисија у којој деца у складу са насловом „Питам се,
питам се“ промишљају свет око њих са освртом на заштиту животне средине.
Емисија
се снима, уз што је веће могуће учешће деце, у основним школама, резерватима
природе, природи уопште, на разним манифестацијама, догађајима...
Серијал
„ПИТАМ СЕ, ПИТАМ СЕ...“ је намењен превасходо деци нижег основношколског
узраста и обрађује теме везане за природу, заштиту животне средине, понашање у
природи, здраву исхрану, здрав живот...
Емисију можете
погледати на интернет адреси РТВ
ВОЈВОДИНА, рубрика одложено гледање
четвртак, 24. децембар 2015.
петак, 17. јул 2015.
ПОЗИВАМО ОСНОВНЕ ШКОЛЕ ДА СЕ УКЉУЧЕ У ПРОГРАМ "ШКОЛСКИ ЗЕЛЕНИ ПРЕСС"
KULTURE
I INFORMISAWA
POZIVAJU
OSNOVNE [KOLE DA SE UKQU^E U PROGRAM
,,[KOLSKI
ZELENI PRESS,,
Ovim
putem pozivamo u~iteqice, u~iteqe, nastavnice, nastavnike..., da se sa svojim u~enicima
ukqu~e u program „,,[KOLSKI ZELENI PRESS,,“
putem slawa tekstova i fotografija do 30. oktobra 2015.
Aktivnosti
programa su usmerene na obuku „[KOLSKIH ZELENIH NOVINARA“ i objavqivawa radova putem {tampanih izdawa (~asopis
„,,^uvari ravnice,,“)
i elektronskih izdawa (blog, fejsbuk stranica...).
Ciq
,,[KOLSKOG ZELENOG PRESSA,,“ je da se u~enici ukqu~e u prepoznavawe dobrih i lo{ih
primera za{tite `ivotne sredine u {koli, oko {kole, u svom mestu stanovawa, u
okolini mesta stanovawa i wihova
prezentacija putem ~lanka (teksta) i fotografije.
Ciq
,,[KOLSKOG ZELENOG PRESSA,, je
prezentacija radova na {kolskoj oglasnoj tabli, u {kolskom informatoru, na
internet prezentaciji {kole, na fejsbuk stranici formiranoj za ovu namenu i
blogu koji za ovu namenu pokre}e inicijator akcije, ekolo{ko udru`ewe „,,Zeleno
pitawe,,“ a najboqi, najzanimqiviji,
najduhovitiji, najkreativniji radovi }e se publikovati u de~ijem ekolo{kom ~asopisu
,,^uvari ravnice,,“...
Ciq„,[KOLSKOG
ZELENOG PRESSA,,“ je da se u~enici ukazivawem na pojave u svojoj sredini
aktivno ukqu~e u za{titu `ivotne sredine i pomognu re{avawe problema ukazivawem
na wih i na primere dobre prakse.
KO
SU [KOLSKI ZELENI NOVINARI
[KOLSKI
ZELENI NOVINARI“se bave `ivotnom sredinom u svojoj {koli, na ulici, u svom
mestu, u svojoj ku}i.
[KOLSKI ZELENI
NOVINARI“ otkrivaju lokalne probleme za{tite `ivotne sredine i ukazuju
na wih.
[KOLSKI
ZELENI NOVINARI“ otkrivaju lokalne dobre primere brige o za{titi `ivotne
sredine i ukazuju na wih.
[KOLSKI
ZELENI NOVINARI“ o pojedinim pitawima za{tite `ivotne sredine anketiraju i
intervjui{u druge u~enike, nastavno osobqe, stru~wake, sugra|ane... i te
odgovore koriste za kreirawe tekstova...
[KOLSKI
ZELENI NOVINARI“ ukazuju}i na lokalne probleme za{tite `ivotne sredine obra}aju
pa`wu na povezanost tih problema sa globalnim problemima ~itave zemqe, regiona,
planete...
[KOLSKI
ZELENI NOVINARI“ prate sajtove na srpskom i drugim jezicima, biraju
interesantne informacije, obra|uju ih i prezentuju ih na svoj na~in.
[KOLSKI
ZELENI NOVINARI“:
- Prime}uju, opisuju, istra`uju lokalnu
pozitivnu/negativnu pojavu u `ivotnoj sredini
- Ispituju (upore|uju, tuma~e, ocewuju)
informacije iz raznih izvora;
- Identifikuju kqu~ne pojedince i grupe
koji su ukqu~eni, wihove razli~ite poglede na pitawe, pristupe u re{avawu istog
i wihove osnovne pretpostavke i ciqeve;
- Sprovode originalna istra`ivawa, kao
{to su ankete/upitnici ili intervjuisawe kqu~nih pojedinca ili grupa radi
dobijawa informacije iz prve ruke;
- Povezuju lokalne ekolo{ke
probleme/pita`a sa ve}om globalnom slikom, predla`u mogu}a re{ewa lokalnog
problema/pitawa `ivotne sredine:
- Identifikuju re{ewe/a za problem/pitawe
`ivotne sredine i procewuju wegovu mogu}u efikasnost, daju}i razloge za i
protiv (prednosti i mane);
- Predla`u re{ewe daju}i opravdawe za
to.
- Izve{tavaju lokalnu javnost o
lokalnom pitawu `ivotne sredine i wegovim mogu}im re{ewima putem novinarske
produkcije (~lanaka, fotografija)
- Prave ~lanak, fotografiju(e) koji dokumentuje
ekolo{ki problem / pitawe i (ako je mogu}e) predla`u wegovo re{ewe;
- Zauzimaju pozitivan pristup u
podsticawu promena i pronala`ewu re{ewa;
- Distribuiraju svaj rad lokalnoj
javnosti putem odabranog/ih medija, na primer novina, ~asopisa, radio,
televizije, interneta, dru{tvenih mre`a...
U
programu "[KOLSKI ZELENI PRESS,,“
nagra|uju se najboqi ~lanak (do 250 re~i),
fotografija i foto pri~a (do 12 fotografija) u tri starosne kategorije u~enika
(3-4 razred, 5-6 razred, 7-8 razred).
U~enici
mogu raditi individualno ili u grupama, s tim, da se maksimalno mo`e prijaviti
jedan rad po pojedincu ili grupi.
Svi
autori, ako rade u timu, moraju biti iste starosne kategorije. Ne postoji
ograni~ewe u broju poslatih radove iz jedne {kole.
Radovi
}e se ocewivati ne po temama, ve} po starosnim grupama u~enika i u kategorijama
pojedina~nog i timskog rada: (3-4 razred, 5-6 razred, 7-8 razred).
Nema
obaveznih tema, mada je savet da prioritetne oblasti budu `ivotna sredina,
voda, otpad, za{tita `ivotiwa, u{teda energije, klimatske promene, biolo{ka
raznovrsnost, ugro`ene vrste...
POSTANITE
DEO ,,[KOLSKOG ZELENOG PRESSA,,“!
PREPORUKE
I PRAVILA ZA PRIPREMU RADOVA
Ciq
programa je da se promovi{e:
-
znawe o `ivotnoj sredini (razumevawe lokalnih ekolo{kih pitawa i problema sa
globalnim pristupom)
-
aktivno u~e{}e (aktivan a ne pasivan pristup, razvoj znawa i ume}a, timski rad)
-
pozitivan pristup (istra`ivawe, kako problema tako i re{ewa, ukazivawe na
pozitivne pojave).
Ekolo{ki
problemi i pitawa
Razumevawe
razlike termina „problem“ i „pitawe“ u obrazovawu o `ivotnoj sredini svakako je
korisno za program ,,[KOLSKI ZELENI PRESS,,.
Problem
`ivotne sredine je konkretan primer postoje}e ili potencijalne ekolo{ke
degradacije, uni{tewa, zaga|ewa...
Pitawe
`ivotne sredine je povezano ali se i razlikuje od ekolo{kog problema. Pokazuje
postojaqe razli~itih perspektiva (pogleda) o mogu}im re{ewima ekolo{kog
problema.
[ta
je ekolo{ki ~lanak?
^lanak
se pi{e kratko i jasno, a jedna stranica bi bila idealna. U okviru programa ,,[KOLSKI
ZELENI PRESS,,“ ~lanak ne sme da sadr`i vi{e
od 250 re~i i mo`e sadr`ati ilustracije, grafikone i fotografije kao
ilustraciju. Izvor svih ilustracija koje nisu originalne mora biti naveden.
Preporu~uje
se da naslov ~lanka ne bude duga~ak.
^lanak
mora biti napisan na bazi podataka, a tema vezana za `ivotnu sredinu.
^lanak
mo`e da bude napisan i u obliku intervjua.
^lanak
mora biti poslat elektronski u WORD-u sa prate}im fotografijama, a prema smernicama
za fotografije.
Kako
se pi{e ~lanak?

Za
koga se pi{e?
U
{koli u~enici sti~u navika pisawa za u~iteqe i nstavnike kojima je posao da pro~itaju
sastav ili rad u celini pre nego {to ga ocene - ali kada se pi{e za ~itaoce
novina mora se prona}i na~in kako da im se privu~e pa`wa, jer oni nisu pla}eni
da ~itaju ~lanke. Zato novinari imaju vlastite metode pomo}u kojih privla~e pa`wu
~italaca. Kada se pi{e ~lanak treba misliti na svoje budu}e ~itaoce. Novinaru
je, nakon istra`ivawa neke teme materija postala vrlo poznata, ali mnogi ~itaoci
se prvi put susre}u sa tom tematikom. Zato treba prona}i sve pomove, osobe ili
mesta koja nisu predstavqena te ih treba razjasniti.
Kako
da se ilustruje ~lanak?
Slika
govori hiqadu re~i! Duga~ki opisi }e ~lanak ~initi te{ko ~itqivim, pa zato }e
ga svaka fotografija u~initi atraktivnijim i zanimqivijim. Ukoliko se poku{ava
nekome opisati pojava koju nikada pre nije video, bi}e puno lak{e uz
fotografiju.
PI[ITE!
-
Naslov treba da bude kratak, zanimqiv, sme{an ili provokativan kako bi privukao
pa`wu ~italaca
-
Kqu~na poruka uvek mora biti na po~etku ~lanka
-
Prva re~enica ne treba da sadr`i vi{e od 25 re~i i treba da pokriva sva pitawa:
"ko, {ta, gde, kada, za{to i kako"
-
Ne treba pisati vi{e od dve stranice, idalno je jednu, osim ukoliko se ne pi{u
du`e reporta`e - 250 re~i
je dovoqno da saop{tite ono {to treba
-
Ne treba previ{e koristiti stru~ne re~i, nau~nu ili tehni~ku terminologiju, jer
nisu svi upoznati sa stru~nim nazivima
-
Treba izbegavati preveliku upotrebu brojeva: treba izabrati samo najzna~ajnije,
vi{e koristiti procente, a ne apsolutne brojeve jer ih lak{e uporediti
Pi{ite
u kratkim re~enicama!
Kako
skratiti re~enice?
-
Napravite izbor jer previ{e informacija slabi kqu~nu ideju ~lanka i neki prikupqeni
podaci mogu biti i neupotrebqivi pi{u}i
jezgrovito {aqete ja~u poruku
-
Slo`ite informacije prema kqu~noj poruci (od najvi{e do najmawe zna~ajnih, od
najkonkretnijih do apstraktnih, od pojedina~nih do op{tih, od aktuelnih do pro{lih...)
-
Izbacite sva ponavqaqa, prideve i priloge koji ne daju nikakvo zna~ewe re~enici
-
Najboqi na~in za pisawe kratkih re~enice je davawe samo jedne informacije u
jednoj re~enici.
-
Nekad treba kombinovati duge i kratke re~enice, jer to tekstu daje ritam
-
U tekst se mogu ubaciti citati, mi{qewa drugih qudi, delovi intervjua...
FOTOGRAFI[ITE!

Prijave
fotografija moraju da imaju naslov, kao i kratak tekst ne du`i od 50 re~i koji
obja{wava fotografiju na novinarski na~in (ko, {ta, gde, za{to, kada i kako).
Fotografije se moraju poslati elektronskom po{tom u jpg, png, tif ili gif
formatu, a idealno je da su konvertovane u pdf format sa rezolucijom ne mawom
od 150-300 ta~aka.
KRITERIJUMI
ZA OCEWIVAWE
U
nastavku slede pitawa koja poma`u ~lanovima `irija u oceni radova, ali i u~enicima
u pripremi radova:
-
Da li je ~lanak daje odgovore na pitawa: ko, {ta, gde, kada, kako i za{to?
-
Da li ~lanak ima po~etak, sredinu i kraj?
-
Da li u~enik navodi (koristi) stvarne podatke i pouzdane izvore/mi{qewa?
-
U slu~aju fotografije, da li je slika tehni~ki i umetni~ki dobro ura|ena, tj.
da li je dobro komponovana, adekvatne rezolucije i efektna?
-
Da li tekst uz fotografiju daje odgovore na pitawa: ko, {ta, gde, kada, kako i
za{to?
-
Da li je predlo`eno re{enje i da li je ono realno, dobro obja{weno i opravdano?
-
Da li se o upotrebi ilustracija, fotografija, grafikona, uz ~lanak, dobro
razmislilo?
-
Da li je u~enik izabrao dobru, interesantnu temu ili stvorio ~lanak koji pokre}e?
-
Da li je u~enik napu{tao {kolsko dvori{te, odnosno radio na terenu, prikupqao
podatke i intervjuisao qude li~no ili preko telefona ili je samo koristio (ili
citirao) internet izvore?
-
Da li je zauzet pozitivan pristup tj. da li se u~enik koncentrisao na re{ewa, a
ne samo probleme?
MEJL
ADRESA ZA SLAWE RADOVA
je cuvariravnice@gmail.com
Radovi
se moraju poslati do kraja oktobra 2015.
INFORMACIJE I
KONTAKT
EKOLO[KO
UDRU@EWE
,,ZELENO PITAWE,,“, NOVI SAD
TELEFON:
064 819 54 72
MEJL ADRESA: cuvariravnice@gmail.com
FEJSBUK
STRANICA: ,,^ASOPIS ^UVARI RAVNICE,,
^ASOPIS
,,^UVARI RAVNICE,,
NA KIOSCIMA U
VOJVODINI, BEOGRADU I PUTEM PRETPLATE!
AKCIJU
,, [KOLSKI ZELENI PRESS,, JE POMOGLO
REPUBLI^KO MINISTARSTVO KULTURE I
INFORMISAWA.
Пријавите се на:
Постови (Atom)