четвртак, 21. јануар 2016.

ПРИДРУЖИТЕ СЕ ШКОЛСКОМ ЗЕЛЕНОМ ПРЕСС-у

ДЕЧИЈА ЕКОЛОШКА ЕМИСИЈА "ПИТАМ СЕ ПИТАМ СЕ"

ЈАВНА МЕДИЈСКА УСТАНОВА „РАДИО ТЕЛЕВИЗИЈА ВОЈВОДИНЕ“, Програм за децу имладе,  емитује полусатну дечију еколошку емисије ПИТАМ СЕ, ПИТАМ СЕ сваке суботе на Првом програму РТВ ВОЈВОДИНА.
„ПИТАМ СЕ, ПИТАМ СЕ...“ је дечија емисија у којој деца у складу са насловом „Питам се, питам се“ промишљају свет око њих са освртом на заштиту животне средине.
Емисија се снима, уз што је веће могуће учешће деце, у основним школама, резерватима природе, природи уопште, на разним манифестацијама, догађајима...
Серијал „ПИТАМ СЕ, ПИТАМ СЕ...“ је намењен превасходо деци нижег основношколског узраста и обрађује теме везане за природу, заштиту животне средине, понашање у природи, здраву исхрану, здрав живот...

Емисију можете погледати на интернет адреси РТВ ВОЈВОДИНА, рубрика одложено гледање



петак, 17. јул 2015.

ПОЗИВАМО ОСНОВНЕ ШКОЛЕ ДА СЕ УКЉУЧЕ У ПРОГРАМ "ШКОЛСКИ ЗЕЛЕНИ ПРЕСС"







EKOLO[KO UDRU@EWE GRA\ANA ,,ZELENO PITAWE,, I ^ASOPIS ,,^UVARI RAVNICE,,, UZ PODR[KU REPUBLI^KOG MINISTARSTVA
KULTURE I INFORMISAWA
POZIVAJU OSNOVNE [KOLE DA SE UKQU^E U PROGRAM
,,[KOLSKI ZELENI PRESS,,



Ovim putem pozivamo u~iteqice, u~iteqe, nastavnice, nastavnike..., da se sa svojim u~enicima ukqu~e u program „,,[KOLSKI ZELENI PRESS,, putem slawa tekstova i fotografija do 30. oktobra 2015.

Aktivnosti programa su usmerene na obuku „[KOLSKIH ZELENIH NOVINARA“  i objavqivawa radova putem {tampanih izdawa (~asopis „,,^uvari ravnice,,) i elektronskih izdawa (blog, fejsbuk stranica...).
Ciq ,,[KOLSKOG ZELENOG PRESSA,,“ je da se u~enici ukqu~e u prepoznavawe dobrih i lo{ih primera za{tite `ivotne sredine u {koli, oko {kole, u svom mestu stanovawa, u okolini mesta stanovawa i  wihova prezentacija putem ~lanka (teksta) i fotografije.
Ciq ,,[KOLSKOG ZELENOG PRESSA,,  je prezentacija radova na {kolskoj oglasnoj tabli, u {kolskom informatoru, na internet prezentaciji {kole, na fejsbuk stranici formiranoj za ovu namenu i blogu koji za ovu namenu pokre}e inicijator akcije, ekolo{ko udru`ewe „,,Zeleno pitawe,, a najboqi, najzanimqiviji, najduhovitiji, najkreativniji radovi }e se publikovati u de~ijem ekolo{kom ~asopisu ,,^uvari ravnice,,...
Ciq„,[KOLSKOG ZELENOG PRESSA,,“ je da se u~enici ukazivawem na pojave u svojoj sredini aktivno ukqu~e u za{titu `ivotne sredine i pomognu re{avawe problema ukazivawem na wih  i na primere dobre prakse.

KO SU [KOLSKI ZELENI NOVINARI


[KOLSKI ZELENI NOVINARI“se bave `ivotnom sredinom u svojoj {koli, na ulici, u svom mestu, u svojoj ku}i.
[KOLSKI  ZELENI  NOVINARI“ otkrivaju lokalne probleme za{tite `ivotne sredine i ukazuju na wih.
[KOLSKI ZELENI NOVINARI“ otkrivaju lokalne dobre primere brige o za{titi `ivotne sredine i ukazuju na wih.
[KOLSKI ZELENI NOVINARI“ o pojedinim pitawima za{tite `ivotne sredine anketiraju i intervjui{u druge u~enike, nastavno osobqe, stru~wake, sugra|ane... i te odgovore koriste za kreirawe tekstova...
[KOLSKI ZELENI NOVINARI“ ukazuju}i na lokalne probleme za{tite `ivotne sredine obra}aju pa`wu na povezanost tih problema sa globalnim problemima ~itave zemqe, regiona, planete...
[KOLSKI ZELENI NOVINARI“ prate sajtove na srpskom i drugim jezicima, biraju interesantne informacije, obra|uju ih  i  prezentuju ih na svoj na~in.
[KOLSKI ZELENI NOVINARI“:
-           Prime}uju, opisuju, istra`uju lokalnu pozitivnu/negativnu pojavu u `ivotnoj sredini
-           Ispituju (upore|uju, tuma~e, ocewuju) informacije iz raznih izvora;
-           Identifikuju kqu~ne pojedince i grupe koji su ukqu~eni, wihove razli~ite poglede na pitawe, pristupe u re{avawu istog i wihove osnovne pretpostavke i ciqeve;
-           Sprovode originalna istra`ivawa, kao {to su ankete/upitnici ili intervjuisawe kqu~nih pojedinca ili grupa radi dobijawa informacije iz prve ruke;
-           Povezuju lokalne ekolo{ke probleme/pita`a sa ve}om globalnom slikom, predla`u mogu}a re{ewa lokalnog problema/pitawa `ivotne sredine:
-           Identifikuju re{ewe/a za problem/pitawe `ivotne sredine i procewuju wegovu mogu}u efikasnost, daju}i razloge za i protiv (prednosti i mane);
-           Predla`u re{ewe daju}i opravdawe za to.
-           Izve{tavaju lokalnu javnost o lokalnom pitawu `ivotne sredine i wegovim mogu}im re{ewima putem novinarske produkcije (~lanaka, fotografija)
-           Prave ~lanak, fotografiju(e) koji dokumentuje ekolo{ki problem / pitawe i (ako je mogu}e) predla`u wegovo re{ewe;
-           Zauzimaju pozitivan pristup u podsticawu promena i pronala`ewu re{ewa;
-           Distribuiraju svaj rad lokalnoj javnosti putem odabranog/ih medija, na primer novina, ~asopisa, radio, televizije, interneta, dru{tvenih mre`a...

U programu "[KOLSKI ZELENI  PRESS,,“ nagra|uju se najboqi ~lanak (do 250 re~i),  fotografija i foto pri~a (do 12 fotografija) u tri starosne kategorije u~enika (3-4 razred, 5-6 razred, 7-8 razred).

U~enici mogu raditi individualno ili u grupama, s tim, da se maksimalno mo`e prijaviti jedan rad po pojedincu ili grupi.
Svi autori, ako rade u timu, moraju biti iste starosne kategorije. Ne postoji ograni~ewe u broju poslatih radove iz jedne {kole.

Radovi }e se ocewivati ne po temama, ve} po starosnim grupama u~enika i u kategorijama pojedina~nog i timskog rada: (3-4 razred, 5-6 razred, 7-8 razred).

Nema obaveznih tema, mada je savet da prioritetne oblasti budu `ivotna sredina, voda, otpad, za{tita `ivotiwa, u{teda energije, klimatske promene, biolo{ka raznovrsnost, ugro`ene vrste... 

POSTANITE DEO ,,[KOLSKOG ZELENOG PRESSA,,“!



PREPORUKE I PRAVILA ZA PRIPREMU RADOVA

Ciq programa je da se promovi{e:
- znawe o `ivotnoj sredini (razumevawe lokalnih ekolo{kih pitawa i problema sa globalnim pristupom)
- aktivno u~e{}e (aktivan a ne pasivan pristup, razvoj znawa i ume}a, timski rad)
- pozitivan pristup (istra`ivawe, kako problema tako i re{ewa, ukazivawe na pozitivne pojave).

Ekolo{ki problemi i pitawa

Razumevawe razlike termina „problem“ i „pitawe“ u obrazovawu o `ivotnoj sredini svakako je korisno za program ,,[KOLSKI ZELENI PRESS,,.
Problem `ivotne sredine je konkretan primer postoje}e ili potencijalne ekolo{ke degradacije, uni{tewa, zaga|ewa...
Pitawe `ivotne sredine je povezano ali se i razlikuje od ekolo{kog problema. Pokazuje postojaqe razli~itih perspektiva (pogleda) o mogu}im re{ewima ekolo{kog problema.

[ta je ekolo{ki ~lanak?

^lanak se pi{e kratko i jasno, a jedna stranica bi bila idealna. U okviru programa ,,[KOLSKI ZELENI PRESS,, ~lanak ne sme da sadr`i vi{e od 250 re~i i mo`e sadr`ati ilustracije, grafikone i fotografije kao ilustraciju. Izvor svih ilustracija koje nisu originalne mora biti naveden.
Preporu~uje se da naslov ~lanka ne bude duga~ak.
^lanak mora biti napisan na bazi podataka, a tema vezana za `ivotnu sredinu.
^lanak mo`e da bude napisan i u obliku intervjua.
^lanak mora biti poslat elektronski u WORD-u  sa prate}im fotografijama, a prema smernicama za fotografije.

Kako se pi{e ~lanak?

Ciq novinara (i ~lanka) je da bude ~itan. Stoga je zadatak [KOLSKIH ZELENIH NOVINARA da uvere ~itaoca da pro~ita ~lanak od po~etka do kraja. ^itaoce treba voditi kroz tekst i na kraju ga treba ostaviti s pozitivnim ose}awem zbog informacija koje su u wemu prona{li.

Za koga se pi{e?

U {koli u~enici sti~u navika pisawa za u~iteqe i nstavnike kojima je posao da pro~itaju sastav ili rad u celini pre nego {to ga ocene - ali kada se pi{e za ~itaoce novina mora se prona}i na~in kako da im se privu~e pa`wa, jer oni nisu pla}eni da ~itaju ~lanke. Zato novinari imaju vlastite metode pomo}u kojih privla~e pa`wu ~italaca. Kada se pi{e ~lanak treba misliti na svoje budu}e ~itaoce. Novinaru je, nakon istra`ivawa neke teme materija postala vrlo poznata, ali mnogi ~itaoci se prvi put susre}u sa tom tematikom. Zato treba prona}i sve pomove, osobe ili mesta koja nisu predstavqena te ih treba razjasniti.

Kako da se ilustruje ~lanak?

Slika govori hiqadu re~i! Duga~ki opisi }e ~lanak ~initi te{ko ~itqivim, pa zato }e ga svaka fotografija u~initi atraktivnijim i zanimqivijim. Ukoliko se poku{ava nekome opisati pojava koju nikada pre nije video, bi}e puno lak{e uz fotografiju.

PI[ITE!

- Treba biti jasan i koristiti kratke, jednostavne i precizne re~i
- Naslov treba da bude kratak, zanimqiv, sme{an ili provokativan kako bi privukao pa`wu ~italaca
- Kqu~na poruka uvek mora biti na po~etku ~lanka
- Prva re~enica ne treba da sadr`i vi{e od 25 re~i i treba da pokriva sva pitawa: "ko, {ta, gde, kada, za{to i kako"
- Ne treba pisati vi{e od dve stranice, idalno je jednu, osim ukoliko se ne pi{u du`e reporta`e -  250 re~i je dovoqno da saop{tite ono {to treba
- Ne treba previ{e koristiti stru~ne re~i, nau~nu ili tehni~ku terminologiju, jer nisu svi upoznati sa stru~nim nazivima
- Treba izbegavati preveliku upotrebu brojeva: treba izabrati samo najzna~ajnije, vi{e koristiti procente, a ne apsolutne brojeve jer ih lak{e uporediti
Pi{ite u kratkim re~enicama!

Kako skratiti re~enice?

- Napravite izbor jer previ{e informacija slabi kqu~nu ideju ~lanka i neki prikupqeni podaci mogu biti i neupotrebqivi  pi{u}i jezgrovito {aqete ja~u poruku
- Slo`ite informacije prema kqu~noj poruci (od najvi{e do najmawe zna~ajnih, od najkonkretnijih do apstraktnih, od pojedina~nih do op{tih, od aktuelnih do pro{lih...)
- Izbacite sva ponavqaqa, prideve i priloge koji ne daju nikakvo zna~ewe re~enici
- Najboqi na~in za pisawe kratkih re~enice je davawe samo jedne informacije u jednoj re~enici.
- Nekad treba kombinovati duge i kratke re~enice, jer to tekstu daje ritam
- U tekst se mogu ubaciti citati, mi{qewa drugih qudi, delovi intervjua...

FOTOGRAFI[ITE!

Mogu}e je prijaviti jednu fotografiju ili seriju fotografija do 12 fotografija (foto esej). Fotografija mora da prika`e temu vezanu za `ivotnu sredinu i mora biti kvalitetna.
Prijave fotografija moraju da imaju naslov, kao i kratak tekst ne du`i od 50 re~i koji obja{wava fotografiju na novinarski na~in (ko, {ta, gde, za{to, kada i kako). Fotografije se moraju poslati elektronskom po{tom u jpg, png, tif ili gif formatu, a idealno je da su konvertovane u pdf format sa rezolucijom ne mawom od 150-300 ta~aka.

KRITERIJUMI ZA OCEWIVAWE

U nastavku slede pitawa koja poma`u ~lanovima `irija u oceni radova, ali i u~enicima u pripremi radova:
- Da li je ~lanak daje odgovore na pitawa: ko, {ta, gde, kada, kako i za{to?
- Da li ~lanak ima po~etak, sredinu i kraj?
- Da li u~enik navodi (koristi) stvarne podatke i pouzdane izvore/mi{qewa?
- U slu~aju fotografije, da li je slika tehni~ki i umetni~ki dobro ura|ena, tj. da li je dobro komponovana, adekvatne rezolucije i efektna?
- Da li tekst uz fotografiju daje odgovore na pitawa: ko, {ta, gde, kada, kako i za{to?
- Da li je predlo`eno re{enje i da li je ono realno, dobro obja{weno i opravdano?
- Da li se o upotrebi ilustracija, fotografija, grafikona, uz ~lanak, dobro razmislilo?
- Da li je u~enik izabrao dobru, interesantnu temu ili stvorio ~lanak koji pokre}e?
- Da li je u~enik napu{tao {kolsko dvori{te, odnosno radio na terenu, prikupqao podatke i intervjuisao qude li~no ili preko telefona ili je samo koristio (ili citirao) internet izvore?
- Da li je zauzet pozitivan pristup tj. da li se u~enik koncentrisao na re{ewa, a ne samo probleme? 




MEJL ADRESA ZA SLAWE RADOVA 
je cuvariravnice@gmail.com
Radovi se moraju poslati do kraja oktobra 2015.


INFORMACIJE I KONTAKT

EKOLO[KO UDRU@EWE 
,,ZELENO PITAWE,,“, NOVI SAD
TELEFON: 064 819 54 72
MEJL  ADRESA: cuvariravnice@gmail.com
FEJSBUK STRANICA: ,,^ASOPIS ^UVARI RAVNICE,,


^ASOPIS ,,^UVARI RAVNICE,, 
  NA KIOSCIMA U VOJVODINI, BEOGRADU  I  PUTEM PRETPLATE!



AKCIJU ,, [KOLSKI ZELENI PRESS,, JE POMOGLO 
REPUBLI^KO MINISTARSTVO KULTURE I INFORMISAWA.