Дете у породици
учи најпре идентификацијом и подражавањем. Стога је пример у учењу
од несагледивог значаја. Да би учење дало довољно ефекта без изазивања
сукоба у личности детета, мора постојати доследност у понашању. То
значи да одређене навике старијих чланова, пре свега родитеља, морају
бити устаљене и да се примењују без изнимке. То се односи и на еколошке
навике које треба пренети на дете.
– Дете треба
да има своју собу. Та соба мора бити довољно осветљена и дневним светлом,
али и вештачким. Код детета треба развити навику да се игра и чита на
дневном светлу, а да користи довољно јако вештачко светло само по потреби.
– Дечја просторија
мора бити редовно проветравана. Временом дете мора створити навику
да само проветрава своју просторију кад год је то потребно, а обавезно
бар једном дневно, ујутро после устајања.
– Мора се
створити навика код деце да редовно, свакога дана поспремају своју
собу. Ово се односи на поспремање кревета, поспремање играчака и
касније школског прибора. Редовно усисавање и брисање прашине са намештаја
је такође неизоставно.
– Неопходно
је и редовно одржавање личне хигијене. Деца морају да се умију ујутро
чим устану и оперу зубе. Прање ногу је неопходно бар увек пред спавање,
као и прање зуба. Навика прања руку пре и после јела је неопходна ради
превентиве од заразних болести. Овде спада и навика за редовним туширањем
и свакодневним мењањем рубља. Дете мора навићи на чисту одећу и да
се стара о чистоћи своје обуће.
– Навика
правилног држања тела је такође неопходна, нарочито у седећем положају
јер је то предуслов развијања здравог детета.
– Деца треба
да помажу и око припремања хране. Тако стичу навике о потреби разноврсне
исхране и о начинима припремања одређених намирница.
– Дете мора
бити укључено у бригу о биљкама које се гаје у кући. Помажући родитељима
дете ће навићи да редовно негује биљке зависно од врсте.
– Код детета
морамо створити навику да учествује у уређивању дворишта, уколико
постоји. Ту се мисли, пре свега, на редовно чишћење у пролеће и јесен,
затим озелењавање дворишта и бригу о тим биљкама. То је обично цвеће и
парковско биље.
– Децу треба
укључити у радове у породичном врту, уколико га породица поседује.
Овде ће дете да стекне знања и навике о неговању повртарских култура,
али и о хранљивости појединих намирница.
– Ако породица
узгаја домаће животиње, дете мора бити укључено у те активности.
Тако ће стећи знања о потребама тих животиња и бризи људи за њих. Такође
ће научити и које су користи домаћих животиња за људе и о потреби хуманог
односа према њима.
– Мора се
код деце развити навика за редовним боравком у природи. Родитељи
морају навићи дете да излазе у природу кад год је то могуће и да све
те изласке искористе да би деца схватила значај здраве и чисте животне
средине. Успут се може разговарати о биљкама и животињама које
се могу видети, о лошим примерима бацања отпадака, изливања отпадних
вода у реку и сл.
– Морамо
створити навику код деце да гледају телевизијске емисије о природи
у којима могу дада сазнају о природним богатствима своје и дугих
земаља, као и о појединим еколошким проблемима у земљи и свету.
– Децу треба
обавезно укључити, примерено узрасту, у еколошке акције у локалној
средини. Овде се мисли на чишћење паркова, улица, речног корита и
сл.
– Такође
морамо развити навику да деца чувају околину у којој живе и да не
бацају отпатке у природу, већ у корпу, да користе папирне а не пластичне
кесе и др.
Као што се види, свакодневни живот у породици нуди небројено
могућности за развијање еколошких навика зависно од узраста детета,
а које су предуслов за развијање еколошке културе и еколошке свести
сваког појединца. С обзиром да низ стручњака истиче да је породица и
рано детињство од кључног значаја за развој личности, тако је овај период
и породица као социјална група од непроцењивог значаја за еколошко
васпитање и образовање и поунутрење еколошких навика, што и јесте
циљ. Човек је некада ишао у риболов да би преживео тј. да би задовољио
потребу глади. Сада је риболов постао потреба и човек одлази у риболов
да би задовољио потребу за њим. Ми морамо развијати еколошке навике
деце да би могли да преживе, да би планета опстала, а временом ће те
активности постати навика и неизоставна потреба.
Нема коментара:
Постави коментар